Theatervoorstellingen

in 2017

In 2017 speelde De Steeg 7 verschillende voorstellingen: Wat doe jij?, #onderhuids, Vet Gezond, Voor je Kiezen, Issy en Sophius, Niemandsland en Moesje. In totaal speelden we 286 voorstellingen voor een publiek van 18.150 jongeren.

Kaart bereik 2017 COPY

Wat doe jij?

Regie: Hannah de Vries

Spelleiders: Beppie Gerritsen, Gabriëlle Glasbeek, Ellis Hendriksen, Marè de Leeuw, Polo van de Riet, Suuz van Wijk

Spel: Wytse Algra, Anita Beintema, Shanel Beumer, Patricia Bisschop, Ronald Brouwer, Rik Bulthuis, Monique van Dijken, Daniek Hekkema, Corné Kosse, Mike Kouwenberg, Niels Kuil, Cynthia Kuiper, Tirza Merkuur, Merel Nahuis, Liselot Nakken, Elske Pool, Iris Schuur, Nina Strating, Niels Weulink

Wat doe jij?

Wat doe jij? is inspringtheater in de klas. De acteurs spelen een korte scène, waarna een spelleider de leerlingen uitnodigt te reageren: ben je het eens met wat er gebeurt? Zou je samen tot een oplossing kunnen komen? Samen met de acteurs proberen de leerlingen hun suggesties uit. Wat doe jij? is een heel directe manier om je eigen handelen en de motivatie die daaraan ten grondslag ligt te onderzoeken en wellicht bij te stellen. De leerlingen ervaren wat het effect is van hun gedrag en hoe ze een situatie kunnen beïnvloeden.

Voorstellingen: 139

Publiek: 4.100

"Op eigenlijk heel eenvoudige wijze (dwz zonder grootse middelen) maakt de voorstelling op meerdere vlakken wat los: allereerst zijn de leerlingen betrokken bij de thematiek en denken ze actief mee, ten tweede gaat het er om mee te durven doen, voor de groep te durven gaan staan/zitten en mee te spelen. Ik vond de voorstelling een groot succes."

#onderhuids

Charlie staat op het dak van de school. Het is hoog, heel hoog. De leerlingen op het schoolplein lijken wel mieren. Ze zien haar niet. Nog een klein stapje, dan houdt het pesten op. Heeft ze eindelijk rust. Eén klein stapje maar. “Spring voor een trein slet!” Nee, áls ze springt, dan springt ze van het dak van de school! Verandert ze het plein in een crime-scène. Dan moeten ze op zoek naar sporen, naar het verhaal. Haar verhaal.

#onderhuids is confronterend, aangrijpend en een fikse aanzet voor het oplossen én voorkomen van pestsituaties op school. Bij de voorstelling leveren we lesmateriaal waarmee docenten de voorstelling kunnen voorbereiden en nabespreken.

Voorstellingen: 51

Publiek: 5.000

"Boven verwachting goed!"

"Het thema pesten kwam goed uit de verf."

"Wij waren erg onder de indruk van de voorstelling (en van de acteurs)!"

#onderhuids

Script: Nico van der Wijk

Regie: Karin Noeken

Spel: Wytse Algra, Patricia Bisschop, Rik Bok, Sanne Bouma, Liesbeth Groenwold, Marè de Leeuw, Ayse Oral, Elske Pool, Sarah Schierbeek, Amber Woldhek, Suuz van Wijk

Techniek: Jelle Bosmans

Vet Gezond

Regie: Karin Noeken

Spel: Daniek Hekkema, Vera Kamp, Mike Kouwenberg, Marè de Leeuw, Steven van der Meer, Liselot Nakken, Chica Tjakkes, Rozan Vergeer, Jay Yard

Techniek: Paul Heijkens

Decor: Eva Weerts

Vet Gezond

Gezond opgroeien valt niet mee. Als puber heb je immers dagelijks te maken met de verleidingen van de kroketten in de kantine, zoete energiedrankjes in de supermarkt, spannende party-pilletjes, schoonheidsrages op internet en de peer pressure van leeftijdgenoten. En dat in een leeftijdsfase waarin je zelfstandiger wordt, experimenteert, sterk beïnvloed wordt door het gedrag en het oordeel van je vrienden én je nog niet in staat bent om de consequenties van je gedrag op langere termijn in te schatten. Nee, gezond opgroeien valt nog niet mee. Daar kan je best een beetje hulp bij gebruiken.

Voorstellingen: 24

Publiek: 2.500

"Wij vonden de voorstelling leuk, omdat het niet te serieus was, er was af en toe een grapje tussendoor, en toch maakten ze ons bewust dat je gezond moet leven. Het was ook leuk dat het door leerlingen werd gespeeld van onze eigen leeftijd."

Voor je Kiezen

Het kiezen van een profiel of vervolg-opleiding is best een uitdaging! Hoe weet je wat je wilt worden? Welk profiel past daarbij? En wat moet je doen als je helemaal niet kan kiezen? Er zijn ook zo veel mogelijkheden… Om leerlingen daarbij te helpen spelen we Voor je Kiezen: een speelse schakel in het profielkeuzeproces van de leerlingen. In cabareteske scènes, afgewisseld met een interactieve quiz worden leerlingen uitgenodigd stelling te nemen en na te denken over hoe ze tot hun keuze komen. Hoe vind je uit wat bij je past en door wie laat je je beïnvloeden?

Voorstellingen: 26

Publiek: 1.500

"Leerlingen vonden het leuk. De actieve deelname was verrassend. Net als de link naar de noodzaak van nadenken over de keuzes die je maakt. Ik vond het zelf een zeer zinvolle activiteit in las 3. Het onderwerp 'kiezen' speelt een nadrukkelijke rol. Aandacht daarvoor op deze manier is alleen maar zinvol! Wat mij betreft: volgend jaar weer!"

Voor je Kiezen

Regie: Elénie Wagner

Spel: Wytse Algra, Anita Beintema, Shanel Beumer, Patricia Bisschop, Sanne Bouma, Rik Bulthuis, Monique van Dijken, Daniek Hekkema, Corné Kosse, Mike Kouwenberg, Cynthia Kuiper, Marè de Leeuw, Steven van der Meer, Merel Nahuis, Liselot Nakken, Elske Pool, Sarah Schierbeek, Iris Schuur, Nina Strating, Niels Weulink

Techniek: Jelle Bosmans

Decor: Eva Weerts

Issy en Sophius

Regie: Hannah de Vries

Spel: Rik Bok, Jorrit Boonstra, Sanne Bouma, Bas de Bruijn, Raven Ferguson, Liesbeth Groenwold, Daniek Hekkema, Vera Kamp, Niels Kuil, Sarah Schierbeek, Amber Woldheik, Suuz van Wijk

Techniek: Paul Heijkens

Kostuums: Hadewych ten Berge, Fokko Jelsma

Decor: Louise Caspers

Issy en Sophius

Issy en Sophius is een voorstelling over twee Joodse jongens die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Winsum leven. Gewone jongens, die voetballen, kattenkwaad uithalen en verliefd worden. Als de oorlog begint lijkt er eerst niet zo veel te veranderen voor Israël en Sophius de Vries. Maar gaandeweg merken ze dat ze in plaats van gewone jongens vooral Joodse jongens worden. Het wordt steeds moeilijker om 'gewoon' te zijn en steeds onaangenamer om Joods te zijn. Moeten ze onderduiken? Moeten ze vrijwillig op de trein stappen naar Duitsland? En waarom overkomt hen dit? Wat hebben zij verkeerd gedaan?

Voorstellingen: 26

Publiek: 2.500

"Mooie voorstelling en bijzonder dat het om een Gronings gezin gaat. Het is een indrukwekkende manier om het onderwerp WO II/vrijheid te behandelen op school."

"Ik kan alleen maar in superlatieven reageren. Het spel, de acteurs, het decor, de regie, de luchtigheid en de zwaarte zo mooi in balans, ik vond het fantastisch. Je kent het verhaal van WOII door en door en toch komt het opeens weer echt binnen."

Niemandsland

Niemandsland was een coproductie van De Steeg en Club Guy & Roni (Poetic Disasters Club). Een spetterende dans-theatervoorstelling waarin jonge dansers en acteurs samen een aansprekend verhaal vertellen over vrijheid. Centraal in de voorstelling staan verhalen over de periode tijdens en vlak na de bevrijding, verzameld uit archieven en (dag)boeken. Het was een periode van hoop en blijdschap, maar ook een periode waarin dingen gebeurden waar men het later liever niet meer over had. Wraak, schaamte, ontreddering en verdriet. Ook dat was de bevrijding. Ook zó zag de vrijheid er uit. Vrijheid is niet altijd makkelijk. Het is niet alleen de vraag hoe je vrijheid verwerft, maar ook wat je ermee doet.

Voorstellingen: 14

Publiek: 2.300

"De leerlingen vonden de voorstelling indrukwekkend, soms moesten we er nog wel even over nadenken. Het dansen vonden ze heel gaaf."

"Een prachtige combinatie van dans en theater. Het heeft echt indruk gemaakt op de leerlingen. Ze waren aandachtig, geboeid en geraakt."

"Boven verwachting! Eén van de betere voorstellingen die ik ooit heb gezien met leerlingen."

Niemandsland

Script: Nico van der Wijk

Regie en choreografie: Roni Haver, Karin Noeken

Spel: Liesbeth Groenwold

Dans: Agnes Fiocchi, Patrick de Haan, Tatiana Matveeva, Manuel Paolini, Milan Schudel, Sonia Zwolska

Soundscape: Renger Koning

Lichtontwerp: Wil Frikken

Techniek: Jelle Bosmans

Kostuums: Hadewych ten Berge

Decor: Louise Caspers

Moesje

Regie: Rozan Vergeer

Spel: Shanel Beumer, Rik Bok, Sanne Bouma, Daniek Hekkema, Mike Kouwenberg, Merel Nahuis, Liselot Nakken, Sarah Schierbeek,, Iris Schuur, Nina Strating, Amber Woldhek

Techniek: Sarah Schierbeek

Decor: Sarah Schierbeek

Moesje

Speciaal voor festival Terug naar het begin in Appingedam (19 en 20 mei 2017) maakten we de voorstelling Moesje. Een voorstelling over de (complexe) relatie tussen moeders en dochters. Je hebt je moeder/dochter niet voor het uitkiezen, maar hebt wel de rest van je leven met haar te maken. Dat wil nog wel eens wringen...

De regie-opdracht gaven we aan Rozan Vergeer, een jonge theatermaakster die eerder stage liep bij De Steeg. Het was heel fijn om dit jonge theatertalent de kans te kunnen geven een eigen voorstelling te kunnen ontwikkelen.

Behalve in Appingedam werd Moesje ook gespeeld tijdens Machinefabriek RAW op 2 juni en tijdens de open dag van het buurthuis in Anderen.

Voorstellingen: 5

Publiek: 250

"Wat een enthousiaste jonge actrices! Vreselijk gelachen en ook vreselijk herkenbaar!"

Voorstellingen

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.